A Zóna kemény világ mindenki számára, és bizony a Stalkereket sem kíméli - a játék során mindig kell, hogy gondoskodjunk megfelelő mennyiségű táplálékról, mert a tartós éhezésbe bele is lehet halni. Az idő múlásával nő az éhségérzet a játék folyamán, és ha ez elért egy bizonyos fokig, egy egymást keresztező kés és villa ikonja fog megjelenni a képernyő jobb alsó sarkában. Ha az ikon zöld, akkor az enyhe éhséget jelez, de amint egyre sötétebbé válik és a színe kezd átfordulni pirosba, akkor már erőteljes az éhezés és az életerőnk is elkezd csökkenni egy idő után. Szerencsére ennivalót több helyen is lehet találni a Zónában, akár a többi Stalkertól is tudunk vásárolni egy pár rubel ellenében. Háromféle étel van jelen a játékban: a kenyér, a kolbász és a konzerv. Valamelyiket elfogyasztva ezek körül az éhség ideiglenesen megszüntethető, és valamennyi életerőt is vissza tudunk nyerni vele.
Étel neve | Tömege | Értéke | Visszanyerhető életerő mennyisége |
---|---|---|---|
kenyér | 0,3 kg | 20 RU | 5% |
kolbász | 0,5 kg | 50 RU | 10% |
konzerv | 0,5 kg | 100 RU | 15% |
Ezen felül kétféle itallal találkozhatunk a játékban, ezek azonban nem a szomjúság elnyomására valók, szomjazás nincs a játékban. Az egyik ilyen a S.T.A.L.K.E.R. energiaital, amellyel az állóképességünket tudjuk visszanyerni valamint az agykárosodás ellenszere. A másik pedig a vodka, amellyel a sugárszennyezettség mértéke csökkenthető bizonyos fokig, azonban a lerészegítő hatás garantált, kissé dülöngélve fogunk utána gyalogolni, ami rendkívül megnehezíti a fegyverekkel való pontos célzást és a játék többi részében éhesek is leszünk tőle.
A játékban igen szigorúan vették a málházást. A játék nem éppen egy GTA, ahol 30 fegyver közül választhatsz. Itt mindig meg kell nézni, mit veszel fel. Van hogy 30 pisztolyt viszel értelmetlenül, ezért állj meg néha megnézni, hogy mit tartogat a hátizsák. Optimális: a játék elején minden jobb puskából egyet, majd a végén 2 jót. (mesterlövész, géppisztoly) A játékban van viszont egy remek dolog, mégpedig az, hogy egy halottnak adod az összes cuccod, és őt húzva viszed a zsákod. Közben nem lőhetsz viszont zseniális, ha sokfajta fegyvert akarsz.
A semleges vagy barátságos NPCk-kel való beszélgetés során lehetőség nyílik fölös tárgyaink eladására, és számunkra szükséges holmik vételére. Az NPC-k kínálata általában az alapfelszerelésekre korlátozódik (étel, gyógycsomag), kínálatuk nem vethető össze a kereskedőkével. Fegyvert nem adnak el, nem is vesznek.
A sugárzással nagyon óvatosan kell bánni. Igaz a valóságban sokkal veszélyesebb, viszont a játék is tartogat meglepetéseket. Sugárzó helyen az ember nem is érzi (már a játékban) hogy nagy veszélyben van, viszont ahogy megy az idő, megy le az életünk is. (amit a sárga csík mutat az életünk mellett). Nagyon fontos, csak akkor menjünk a sugárzó helyek közelébe ha arra folytatódik a küldetés. Nagyon rácsodálkozhatunk ha harc közben lövés nélkül fél életünk lesz mert a szemétdomb tetején azt hittük azért nem követnek mert félnek tőlünk. ui.: Igyál sok vodkát! Jobban telik az idő és a sugárzás is enyhül. …na jó, fél üveg vodka nem ér sokat ha egy urántömbnek támaszkodsz… Csak sugárzás elleni gyógyszerrel meg tudományos elsősegélycsomaggal vigyázz, mert van a játékban egy hiba, amiben ha a nagyon sugárzott területen beveszel valamelyikből a nem sugárzott területen is ugyanúgy lesz sugárzás. Ezt nem tudod semmivel lerázni magadról és vissza kell töltened a korábbi mentésedet.
A PDA a játékban sokat segít egyrészt ha hallunk a távolból fegyverropogást és nem tudjuk ki vagy mi van körzetünkben a PDA kontakt menüje kijelzi kik vannak a közelben, milyen hozzájuk a viszonyunk stb. Ezen kívül csak a PDA jelzi ki egy halott, vagy ellenséges S.T.A.L.K.E.R titkos rejtekhelyét legtöbbször unalmas dolgokkal mint kötözőszerek, de vannak olyan helyek ahol olyan fegyverek, vagy tárgyak, ruhák találhatóak amik csak a játék végén szerezhetőek be. De hogy megtudjuk pontos helyüket minden hullát át kell vizsgálnunk, mivel csak annak a PDA-ján van rajta helyük holléte aki ott hagyta a tárgyakat. Ezen kívül a karakterünk itt vezeti naplóját amelyben lassan kibontakozik a történet. De a térkép is itt található bár a képernyő bal fölső sarkában is van de itt pontosan jelzi az épületek hollétét.